Tematický plán V.OA
Predmet INFORMATIKA Ročník V. ročník osemročného štúdia (V.OA – kvinta) = nereformovaný ročník Rozsah 1 hodina týždenne Hodín spolu 33 hod Mesiac Poradové číslo Tematický celok
Počet hodín Téma, obsahový štandard Výkonový štandard Medzipredmetové vzťahy Učebné zdroje Poznámky IX. 1. Úvod, zásady a pravidlá bezpečnosti práce v učebni Informatiky Žiak:pozná a dodržiava zásady a pravidlá bezpečnosti práce v učebni informatiky IX. 2. Iformácie okolo nás 4 Encyklopedická (hypertextová) aplikácia (napr. encyklopédie na CD) žiak sa vie orientovať v hypertextových odkazoch v encyklopedickej aplikácii (napr. CD Naše telo, Vesmír, a pod...) BIO [4] IX. 3. Aktivity zamerané na hľadanie informácií (spoznať rôzne typy informácií) vie vyhľadávať informácie rôzneho typu (obrázky, videá, texty, grafy, diagramy, súbory,...) v počítači, na USB kľúči, na CD, GEG IX. 4. Aplikácie na prácu s číslami a funkciami (napr. vzdelávací program pre matematiku, fyziku) vie použiť aplikácie na výpočty (kalkulačka, tabuľkový kalkulátor), na grafické znázornenie (Geogebra, Cabri, tabuľkový kalkulátor) MAT X. 5. Úlohy riešiteľné tabuľkovým kalkulátorom vie efektívne využiť možnosti tabuľkového kalkulátora pri riešení úloh MAT [1] X. 6. Počítačové systémy 3 Počítač - zloženie, pamäťové zariadenia (kapacita, limity) pozná základné komponenty počítača, kapacitu a limity jednotlivých zariadení, pozná a rozlišuje pamäťové zariadenia (disky, USB kľúč, CD, DVD, pamäťové karty - fotoaparát, kamera, mobil...) [2] X. 7. Vstupno-výstupné zariadenia a novinky na trhu s IKT vie rozhodnúť o danom zariadení, či je vstupné alebo výstupné, pozná novinky na trhu s IKT [2] X. 8. Základné programové vybavenie (operačný systém a aplikačné programy na riešenie istého druhu problému) rozumie funkcii operačného systému, pozná niektoré aplikačné programy na riešeniu úloh istého druhu [2] XI. 9. Algoritmy a algoritmizácia 19 Úvod do algoritmizácie vie navrhnúť postup riešenia pri algoritmických úlohách (geometrická konštrukcia), hľadá postupy a návody pri riešení úloh z každodennom živote [1] XI. 10. Úvod od programovania v Pascale vie spustiť BP 7.0 a pozná prostredie, vie kde nájde nápovedu, pozná základnú štruktúru programu [3] XI. 11. Konštanta vie naprogramovať nakreslenie jednoduchých útvarov zložených z čiar, chápe význam použitia konštanty v programe [3] XII. 12. Grafické príkazy vie použiť grafické príkazy na vykreslenie kruhu, obdĺžnika, vie nastaviť farbu a hrúbku pera, vyplnenú útvary VYV [3] XII. 13. Grafické príkazy pomocou osvojených príkazov dokáže naprogramovať vykreslenie obrázkov podľa predlohy [3] XII. 14. Náhodné hodnoty pozná príkaz na vypísanie textu na obrazovku, vie generovať náhodné číslo [3] I. 15. Náhodné hodnoty pozná príkaz na zastavenie výkonu programu na niekoľko milisekúnd, vie vytvoriť jednoduchý program s použitím náhodnej hodnoty [3] I. 16. Premenné pozná syntax príkazu na priradenie hodnoty do premennej, vie vypísať alebo použiť obsah premennej v programe MAT [3] I. 17. Premenné vie načítať hodnotu zo vstupu od užívateľa do premennej, vytvoriť jednoduchý program s načítavaním hodnôt do premenných a následným vypočítaním iných údajov pomocou nich [3] II. 18. Cyklus opakovania pozná syntax príkazu s opakovaním, vie ho použiť na riešenie úloh [3] II. 19. Cyklus opakovania pomocu príkazu FOR vie vykresliť obrázky podľa predlohy, vie odhadnúť na základe predloženého programu, čo bude program vykonávať [3] II. 20. Procedúry rozumie princípu zavádzania podprogramov, procedúr do programu [3] III. 21. Procedúry vie vytvoriť jednoduché procedúry, ktoré potom následne využíva v programe [3] III. 22. Procedúry s parametrom pozná význam definovania procedúry s parametrom, odvoláva sa na lokálny parameter v procedúre [3] III. 23. Procedúry s parametrom vie použiť procedúru s parametrom v programovaní jednoduchých zadaní [3] III. 24. Vetvenie pozná syntax príkazu s podmienkou, vie rozhodnúť o pravdivostnej hodnote logického výrazu MAT [3] IV. 25. Vetvenie vie rozhodnúť o pravdivostnej hodnote zložených podmienok a použiť príkaz s podmienkou pri riešení úloh [3] IV. 26. Cyklus s podmienkou vie popísať základný rozdiel cyklu s pevným počtom opakovaní a cyklu s podmienkou [3] IV. 27. Cyklus s podmienkou vie použiť príkazy cyklu s podmienkou pri riešení úloh [3] V. 28. Oblasti využitia informatiky 3 Využitie informatiky pozná oblasti využitia informatiky: grafika, virtuálna realita, hry, spracovanie textov, projektovanie, GIS, multimédiá, umenie, email, Internet, databázy OBN [2] V. 29. Informatické zamestnania, softvérové inžinierstvo pozná informatické zamestnania (analytik, programátor, údržba softvéru, správca siete, databázový špecialista, špecialista operačných systémov,...) [2] V. 30. IT v škole - vo vyučovaní, v riadení školy vie uviesť kde sa vo škole používa IT (databázy žiakov, známok, e-leraning, prezentácie, interaktívna tabuľa, e-testy,...) [2] VI. 31. Informačná spoločnosť 3 Informačná spoločnosť vie uviesť jednotlivé oblasti spoločnosti s využitím informačných technológií (zdravotníctvo, doprava, výroba, ekonomika, vzdelávanie, zábava,...) [2] VI. 32. Licencie programov - freeware, shareware, právna ochrana pozná právnu ochranu softvérov, rozumie základným pojmom freeware, shareware,... ETV [2] VI. 33. Kriminalita - zneužívanie údajov, prienik cez ochranu systému. Vírusy - etika, ochrana vie diskutovať o kriminalite v oblasti IT, pozná morálne princípy pri práci s IT a chápe dôsledky trestného správania sa, pozná riziká IT, pozná princíp šírenia sa vírusov a ich možné následky v systéme, pozná základné pravidlá ochrany pred nimi ETV [2] Použité skratky: MAT Matematika OBN Občianksa náuka BIO Bilógia VYV Výtvarná výchova GEG Geografia Použitá literatúra: [1] I. Kalaš: Tvorivá informatika, 1. zošit o číslach a tabuľkách [2] I. Kalaš: Informatika pre stredné školy [3] M. Bellušová a kol.: Algoritmy s Pascalom [4] Ľ.Šnajder, M.Kireš: Práca s multimédiami